Da NIVEA ble grunnlagt for 100 år siden, ble nesten all forskning utført av bare tre personer: dr. Oscar Troplowitz, prof. Paul Gerson Unna og dr. Isaac Lifschütz.
Og det kunne ikke vært mer annerledes i dag. Vi har nå ansatt mer enn 850 forskere, og hudforskningssenteret i Hamburg er anerkjent som et av verdens mest avanserte hudpleieinstitutter.
“Hudforskning har alltid vært en del av vår suksessformel,” sier Dr Horst Wenck, vår Corporate Vice President for Research. “Det er tydelig når du ser på hvordan vi har utviklet oss.
“En av de første triumfene våre var utviklingen av den stabile vann-i-olje-emulsjonen, Eucerit, som var grunnlaget for NIVEA Creme. Og NIVEA Creme brakte oss inn i alderen for moderne hudpleie.”
I årenes løp har vår innsats innen forskning ført til mange oppdagelser som mange tar for gitt. Hudkrem, fuktighetskrem, solkremer med solfaktor, alkoholfrie etterbarberingsprodukter, pumpespray, hudpleie for aldrende hud, anti-aldringsprodukter med Q10 – alle disse og flere til ble lansert av NIVEA.
Men før du kan finne opp banebrytende produkter som disse, sier dr. Wenck, må du stille de riktige spørsmålene.
“På den ene siden må vi se på forbrukernes preferanser – hva forventer folk av hudpleieproduktene og hvilke behov har de? På den andre siden forsker vi på hvert eneste aspekt ved huden. Basert på det vi vet om huden, spør vi: Hva er det som vil støtte eller stimulere hudens naturlige prosesser?
“Kombinasjonen av disse to aspektene gjør det mulig for oss å skape nye og virkelig innovative hudpleieprodukter.”
Å utvikle et nytt produkt er en strevsom prosess som krever mange år med forskning. På grunn av at vi alle ønsker produkter som gjør oss og huden vår godt, bestemmes de individuelle behovene av mange faktorer – inkludert hudtype, rase, kjønn, alder og kultur, samt hvor vi bor.
Det er derfor hvert eneste NIVEA-produktet blir testet på mange forskjellige mennesker i svært mange forskjellige situasjoner, før det kommer til butikken.
I tillegg til dette, må alle produktene våre bestå svært mange sikkerhets- og effektivitetstester. Selv det som ser ut til å være uinteressante detaljer, som hvor enkelt det er å åpne eller lukke emballasjen, må igjennom omfattende testing.
Og fordi vi er i mot alle former for testing på dyr, utføres all forskning på våre fantastiske frivillige testere eller ved at vi bruker avanserte laboratorieteknikker som testing av cellekulturer.
Som dr. Wenck sa, “Det kan ta tre, fem eller enda flere år fra den første produktidéen til produktet faktisk lanseres på markedet. Du kan aldri gjøre noe på bekostning av kvaliteten.”
I henhold til dr. Wenck, ser fremtiden for hudpleie ut til å bli “like spennende som de forrige 100 årene har vært. Vi arbeider allerede med en ny generasjon aktive ingredienser som vil tilføre hudforskningen en ny dimensjon.”
Og hva blir det neste gjennombruddet innen hudpleie? Det vil tiden vise…